БИЉАНА МИЉКОВИЋ У ГАЛЕРИЈИ „ТРАГОВИ ВЕЧНОСТИ“

BILJA1Изложба графика „Трагови вечности“ реномиране palana;ke уметнице Биљане Миљковић отворена jу градској галерији „Мостови Балкана“ у  Kragujevcu 19. маја  и траје до 7. јуна.

Пред графикама Биљане Миљковић треба се присетити философа Витгенштајна и његовог упутства: «Не размишљајте, гледајте». Заиста, ова даровита ауторка многим својим особеностима, на први поглед, делује неком префињеном уметничком сензибилношћу, којом, у истом тренутку, гледаоца чврсто везује за себе израженим експресионистичким ставом, који ће, сасвим природно, остати трајна и дефинитивна њена стваралачка позиција. Чиме та графика плени? Најпре, сигурним цртежом, богатим колоритом и, надасве, промишљеним потезом. А, ако се поседују наведене особине, онда је било дозвољено и духу да овлада свим финесама ликовног језика о коме се овде прича. Очито, уметница је снагом своје изражајне перцепције и ретким инстиктом, наслутила у себи тај осебујни таленат и у свему му се приклонила. Закорачивши крупним кораком у графичке воде, уживајући у чарима будуће професије и сукобљавајући се са низом проблема са којима се у раду сусретала, ишла је незаустављиво, све дотле докле није стигла до високог места у савременој српској графици.

Биљана Миљковић је истакнута ликовна нарав; чудесна разиграност и лакоћа која као да хоће све да дохвати и обухвати и ништа да јој се отме и измакне. Иако се исказује модерним поступком (знаци и симболи), она индиректно, сведочи да је и «тврди» традиционалист и баштиник прошлости. То се нарочито види у случајевима њених повремених излета код тражења специфичних валеријских односа, тј. истих оних односа познатим и мајсторима византијских школа, а толико присутим и у нашем средњевековном иконопису и фреско – сликарству. Јер, мало је и у нас и на страни графичара са чијих отисака исијава толика количина светлости као код ње. Тако је, незапажено, градила и својеврсну естетску провокацију, којом се укида свака граница између старог и новог и брише присутна разлика на релацији стварно – нестварно.

Пажљивијим посматрањем изложених графика, очима гледалаца се открива читав један унутрашњи свет, свет који је много поетичнији од оног којег нам привидно сугерише ауторкина динамика линија и контраст боја (при чему се све ређе сусрећу супротности црно – белог). И још нешто: вешто изнађеним начином, она на својим фронтално постављеним композицијама подједнако даје значај и предњем и задњем плану, што ће резултирати једним зрелим и крајње, без икаквог претеривања, и непотребне хвале, снажно заокруженим оригиналним графичким делом. Стечено искуство и страстност трагања по неосвојивим пределима реалног и иреалног, само су евидентни показатељи да ауторка, у пуном успону, наставља поход ка даљим изазовима своје уметности.

Њено снажно осећање према вредностима ритма линија и боја, поседовање моћи за усаглашавање облика и контуре, и осебујан смисао за јасно разграничење бојених површина – само су неки од атрибута ове младе графичарке, која у тишини, далеко од сваке медијске хуке и халабуке, ствара својим изграђеним и препознатљивим рукописом на општу радост и знатижељу бројног публикума.

Ин сумма: Биљана Миљковић је рођени графичар. Графичар који је, укратко, сав то, и само то, и ништа друго.

Драгутин Паунић, књижевникBILJA2

БИОГРАФИЈА

Биљана Миљковић је дипломирала 1996. године на Академији уметности у Новом Саду на одсеку за графику, у класи проф. Милана Станојева и Халила Тиквеше. Магистрирала 2000. године на ФЛУ у Београду на одсеку за графику у класи професора Велизара Крстића. Претходно завршила Вишу школу ликовних и примењених уметности у Београду. Члан УЛУС-а од 1997. Самостални уметник. Излагала на 325 групних изложби, од којих су 96 међународне. Приредила 15 самосталних изложби. Добитник 11 награда.

Учествовала на свим значајнијим изложбама у земљи и многим значајним изложбама у иностранству: Барселона, Краков, Лођ, Рациборз, Битола, Тетово, Скопље, Велес, Ријека, Софија, Габрово, Праг, Токио, Рим, Солун, Доњецк (Украјина), Ајова, Синсинати (САД), Сеул (Јужна Кореја), Карбунари, Плоешти, Темишвар (Румунија), Сент Никлас (Белгија), Јангон (Бурма), Алитус, Клајпеда, Вилњус (Литванија), Гренхен (Швајцарска), Стокхолм (Шведска), Сарсел (Француска), Шамплен (Канада), Текирдаг (Турска).

Stalna veza (link) ka ovom članku: http://palankadanas.com/%d0%b1%d0%b8%d1%99%d0%b0%d0%bd%d0%b0-%d0%bc%d0%b8%d1%99%d0%ba%d0%be%d0%b2%d0%b8%d1%9b-%d1%83-%d0%b3%d0%b0%d0%bb%d0%b5%d1%80%d0%b8%d1%98%d0%b8-%d1%82%d1%80%d0%b0%d0%b3%d0%be%d0%b2%d0%b8-%d0%b2%d0%b5/