ШТА ДЕЧИЈИ ЦРТЕЖ ГОВОРИ О ДЕТЕТУ

 DECA CRTAJUKада дете први пут узме оловку у руке и нацрта први цртеж то увек бива у управо у основним облицима: круг, квадрат, троугао. Познато jе да дечjи цртежи много говоре о малом човеку, као и његовом доживљаjу себе и околине и често су први и сигуран сигнал да су неки односи у породици у нескладу или, наравно скаду.
Дете jе у првом тренутку апстрактни сликар, jер у своjим цртежима не обликуjе предмете по сличности, већ то ради нагонски експресивно и спонтано шара, а уколико се и пронађе нека сличност, она jе само случаjна.
Tа експресивност се постепено снижава, а самим тим и њихова стваралачка снага, а jедан од узрока се може наћи код рационалног приступа детету од стране родитеља. Mеђутим, ту jе и фактор наставе у школама и ток усмеравања деце ка практичном животу.
Tо jе jедан од доказа да образовање и искуство стоjе у обрнутоj пропорциjи са експресивном креативношћу, док су изузетак деца коjа су изузетно стваралачки надарена, односно коjа се упркос свим притисцима „нормалног“ живота не могу одупрети своjоj природи.
Приликом употребе дечиjих слика у диjагностици не гледаjу се само боjе, већ jе пажња усмерена и на линиjе, фигуре, њихове димензиjе, распоред, положаj и друго. Познато jе да када дете црта своjу породицу и уколико jе jедан од родитеља нацртало знатно већим од другог то значи да jе таj родитељ доминантан у породици.
Боjа на цртежу открива дечиjи емотивни живот и девоjчице их, углавном, више и са већим уживањем употребљаваjу.
Употреба топлих боjа открива спонтаност, склоност ка забави, искрену осећаjност и друго док деца контролисаног понашања радиjе употребљаваjу хладне боjе и у питању су рационални, повучени, често агресивни и осветољубиви малишани.
Свака боjа посебно има своjу улогу, па претерана употреба црвене може бити знак узнемирености и агресиjе, док су деца коjа употребљаваjу претежно жуту боjу обично срећна и детињаста.
Зелена jе пак знак недостатка искрености, пре свега емоционалне, док jе повећано коришћење црне знак помањкања емоциjа изузев страха коjи и jесте узрок закржљалости других емоциjа.
Плава означава потребу за уважавањем средине од коjе дете бежи и коjа се одбиjа или пак потребу коjа се задовољава. Практично то значи да у првом случаjу дете цени друштво, понаша се нормално, али jе повучено и усамљено, док у другом оно воли друштво, такође прихвата норме, али ниjе усамљено већ се радо дружи.
Занимљиво jе значење смеђе боjе као доминантне, jер се обично среће код малишана коjи су расли у условима претераних хигиjенских захтева.
Што се тиче линиjа и фигура, кроз њих се може открити правац и степен самоконтроле, степен доминациjе разума и судова реалности. Tо значи да танке, искидане и усамљене фигуре откриваjу круте и неприлагођене малишане, заокругљене нежну и скромну пророду, за разлику од издужених коjе су знак агресивности.
У свему томе посебно jе значаjан простор. Цртеж коjи прелази ивице папира знак jе безобзирности према жељама, забранама и слично и она су инфантилна, незрела и усамљена, док сразмерно коришћење простора открива сређен, уравнотежен и привлачан карактер.
Уз сам цртеж и начини на коjе друштво истиче значаj полних разлика одражаваjу се и на стваралачке активности код деце.
Mеђутим, ниjе таjна да креативност захтева и женску сензитивност и мушку независност. Психолог Пол Tоренс jе утврдио висок степен сензитивности код креативних дечака, као и висок степен независности код креативних девоjчица.
Сва та истраживања доказуjу да се развоj детета очитава и у његовоj ликовности и то, пре свега, његов емоционални развоj и развоj његовог карактера, а поменут jе само jедан од сегмената, пошто jе дечиjа психологиjа обухвата читав низ метода и приступа кроз коjе се може уочити каква га личност краси и на шта родитељи треба да се усмере.

Т.В.

Stalna veza (link) ka ovom članku: http://palankadanas.com/%d1%88%d1%82%d0%b0-%d0%b4%d0%b5%d1%87%d0%b8%d1%98%d0%b8-%d1%86%d1%80%d1%82%d0%b5%d0%b6-%d0%b3%d0%be%d0%b2%d0%be%d1%80%d0%b8-%d0%be-%d0%b4%d0%b5%d1%82%d0%b5%d1%82%d1%83/