IRON MAIDEN – Prikaz novog albuma SENJUTSU

Trećeg septembra iskusni i do savršenstva usvirani hevi metal bend IronMaiden objavio je novi album „Senjutsu“, posle šest godina zatišja, novi studijski album pompezno je predstavljen, kako u svetu hevimetala, tako i u novim izdanjima sveopšte prisutne rok kulture. Ne bez razloga. Pomenuta pompeznost ne odnosi se na ime i predjašnji rad benda, nego na sadašnje izdanje. Album je odsviran, otpevan i produciran u prepoznatljivom stilu Gvozdene Device. Medjutim, isti je doneo i niz novih detalja, koje su Stiv Haris. Brus Dikinson i Dejv Marej izvrsno uklopili.

Sam naziv albuma Senjutsu u slobodnom prevodu može se tumačiti kao strategija i taktika nekog ko ide u osvajačke pohode ili onoga koji se od istog brani na život i smrt. Medjutim, može i značiti crpenje prirodne energije u svom okruženju i istu uneto u svoje telo.

Ceo album je ratnički, podloga je borbeni ritam koji izvire iz celokupnog projekta benda, tu su ratni bubnjevi, neizbežni konji, pokliči, hladno oružje i sve ono što prati neko odavno prošlo doba. Tu je snaga ratnika, pre svega ona duševna, vera da se nešto radi u stilu nekadašnjih vitezova, za čast, slobodu i neutešnu veru. Na albumu nema kraćih pesama. Većina pesma su veoma dugačke, teške su i za praćenje, a kamoli za sviranje.

Album otvara naslovna Senjutsu koja govori o borcima koji štite svoje utvrdjenje od upada mnogobrojnih varvara, gde dobijaju unutrašnju snagu da se odupru napadačima. Borba se vodi do poslednjeg ratnika.
Numera podiže adrenalin, bubnjevi sve vreme udaraju u ritmu borbenog marša, tu su i par dugačkih sola koja kao da upijaju svu onu duboku tragiku stradalih boraca, rasuto znamenje ispred utvrdjenja i novih ukopa mrtvih ratnika.

Sledeća numera je Stratego koja govori o poslednjim trenucima ratnika, njegovim izgubljenim osećanjima i sećanjima na ono sve što je proživeo. Ratnik se obraća Svevišnjem svojim poslednjim ovozemaljskim trzajima. Brza, moćna numera, do perfekcionizma uklopljen vokalni vapaj Brusa i solo gitare Mareja i Smita. Zanosni ritam ide od početka do kraja, te se i bez teksta može lako stvoriti utisak o prolaznosti i tragediji života mladog ratnika. Sjajna numera.

Numera Natpis na zidu ("The writing on the wall") uradjena je u nešto umerenijem ritmu. Govori o nestalom carstu, o neizbežnom svetom ratu, jahačima u oluji i potresu koji neumitno stiže, ali da se svi prave slepi i ne žele da vide nadolazeće promene. Meki solo udenut u izvrstan i lako prepoznatljiv refren, karakterističan Brusov vokal, jednom rečju numera odiše prepoznatljivom svirkom Iron Maiden.

Izgubljen u izgubljenom svetu („Lost in a lost world“) je uradjena na granici bluz manira, sa raslojenim Brusovim vokalima, pitkim solom i držećim rifovima gitare. Tekst pesme govori o izgubljenim ratnicima sahranjenim na tlu svete zemlje, o pogledima dece uprtim put sunca, o slobodnim orlovima koji lete nošeni vetrom, o nezalečenim ranama…

Days of future past, odnosno dani izgubljene prošlosti, uradjen je upravom rok maniru, a inače je najkraća numera na albumu, svega četiri minuta traje, ali prska emocijama na sve strane, visoko vokalno otpevana do nivoa vriska, uradjena definitivno u stilu početka rada benda, Božji bes i rat na nebu, u tekstu ostavljaju trag u mladom ratniku koji čeka Božju presudu koja nikako ne stiže. Odlična numera.

Vremenska mašina („The time machine“) govori o povratku u prošlost, uplakanim bogovima i vekovnom zavijanju vetrova, ništa dobro nije bilo u prošlosti, ne vidi se iskra svetlosti u budućnosti. U ovoj numeri karakterističan je vrlo efektni solo izlazak gitare. Brza, razvučena numera kroz više solo deonica i uskladjenog tvrdog ritma. Ova pesma ima posebnu dušu, obratite pažnju dok je budete slušali.

Darkest hour („Najtamniji čas“) nas uvodi hladnim glasom i umrtvljenim ritmom u svo bespuće gordog Albiona, tipična britanska numera, sa izvanrednim stihovima " Sejao si vetar, sada žanješ vihor,
pred zoru stiže najmračniji sat…". Razradjena tematika ostrvskog rodoljublja je definitivno ocrtana u pomenutoj numeri.

Smrt Kelta ("Death of the Calts") govori o besmrtnosti ratnika kojine postoji više, na samrti isti se priseća svih svojih strahova i nadanja, sam je u svojoj smrti i odlasku pred Boga, ali on ne žali. Lagana numera
uradjena po motivima srednjovekovne muzike, malo ubrzanim ritmom i ponavljajućim detaljima. Borbeni bunjevi pokrivaju solo gitare, ističe se vokal u prvi plan, a onda u drugom delu songa ritam ubrzano razveze do klasičnog hevi metal raspona. Interesantna numera.

Pergament (" The parchment") je deveti song na albumu. U njoj se bend rasvirao u svom pravom elementu. Gotovo trinaest minuta muzike okupira vaše čulo sluha. Umereni ritam, fenomenalni i na momente raskalašno otkačeni vokali, daju pravi ugodjaj u ovoj izuzetno teškoj numeri za sviranje, mnogo detalja, mnogo ritmičkih prelaza, no sve je to odlično uskladjeno u muzičkom aranžmanu same numere. Nositi svoj krst u iskonskoj potrazi za strahom, nije jednostavno, ali je gospodar svetlosti vodič svih sahranjenih ratnika, iako je sve zapisano na tom pergamentu (koži), samo treba pažljivo iščitati.

Hell on earth (Pakao na zemlji) završava izvanredan projekat Gvozdene device. Izgubljeni snovi su odlutali odavno, život je prošao mimo svih, ljubav u besu i vlastiti život u opasnosti. Sve nekako miriše na kraj… Lagana i dugačka numera. Povremeno iskakanje ritma i čvrsti dugotrajni solo daju posebnu harizmu ovoj pesmi. Lep završetak nošen na krilima pravog zvuka hevi metal benda.

Kompletan materijal sam više puta preslušao i mišljenja sam da je ovo jedan od boljih albuma izdat ove godine u rok kluturi. Namerno kažem u rok kulturi, gde podrazumevam sve što pripada rokenrolu. A što se tiče hevi metala, bolji album nisam čuo tokom ove godine, a, verujte mi, dosta čujem i dosta slušam.

Senjutstu je prava slika Iron Maiden, odlični tekstovi, užarena muzika uz podlogu ratničkih bubnjeva, svo vreme vas vraćaju u neko ranije doba, epohu viteza, varvara, starovremenskih ratnika, imate osećaj kao da su momci iz benda u vremenskoj mašini. Taj vremeplov gori od neke želje za pravdom, za moći, za životom i ljubavlju. Pravda je više nego diskutabilna, moć je neprikosnovena, život kakav je takav je. Ostaje vam samo ljubav, to poslednje ogledalo života pred vratima smrtnog nadahnuća, ta prevrtljiva nit strasti koja tinja u svima nama. Da, možda je to ta usnula strategija Gvozdene device koju je opevala u svom 17. studijskom albumu. Nadamo se ne i poslednjem. Živeli.

Miodrag Marković

Stalna veza (link) ka ovom članku: http://palankadanas.com/iron-maiden-prikaz-novog-albuma-senjutsu/