ПРЕДСТAВА „ОГЊИШТЕ“ ПОБЕДНИК ПРВОГ ФЕСТИВАЛА „ВИТОМИР ВИТА СТЕФАНОВИЋ“ У ВЕЛИКОЈ ПЛАНИ

Огњиште

Образложење жирија Прве смотре позоришног аматеризма „Витомир Вита Стефановић“,
одржане у Великој Плани, у периоду од 24. фебруара до 1. марта 2020. године.

Жири у саставу:
Стеван Јовановић, дипломирани глумац, члан
Павле Јозић, дипломирани драматург, члан и Николета Николић, професор књижевности, председник жирија, одгледао је укупно 7 представа у такмичарском програму, на иницијативу и у организацији управе ЦЗК „Масука“ из Велике Плане, са задатком да, међу понуђеним, одабере и прогласи најбољу представу. Но, задатак није био лак. „Љубав без хлеба“, „немилосрдна инфекција за трајање под рефлекторима“, „узбудљиво претрајавање скупине различитих људи са истоветним циљем“ – сви ови, али и многи други, тачни су описи за позоришни аматеризам. И управо они, описују ансамбле представа виђених на овогодишњој Смотри.
Дословно, немогуће је истаћи и поменути оне битне квалитете сваке представе понаособ, а не ризиковати да се појави превид. Ипак, покушаћемо да именујемо и похвалимо оне упечатљиве.

Лаки комад

У представи „Лаки комад“, насталој према тексту Небојше Ромчевића, у режији Дејана Цицмиловића, а у извођењу ансамбла Културног центра „Радоје Домановић“ из Раче, између осталог, издвајамо шармантни и ненападни стил игре глумице Мирјане М. Аџић у улози Секе.

Мноштвом атрактивних сценских детаља, уједначеношћу игре, дирљивом и узбудљивом парафразом на „Антигону“, издваја се и представа „Огњиште“, ансамбла драмског студија „Луча“, КУД-а „Крушчић“ из Крушчића.
Млади ансамбл из Параћина, представом „Хоћу напоље“, у режији Уроша Младеновића, плени посвећеношћу, потребом да се бави ангажованим театром, док истражује сопствене домете и могућности.

Змај од Србије

„Змај од Србије“, ансамбла аматерског позоришта КУД-а „Обилић“ из Крњева, свакако је још једна у низу успешних представа ове групе заљубљеника у позориште, а успех се, без поговора, ослања на континуитет у раду, и на посвећеност ансамбла. Примером ове представе, доказује се како и у коликој мери један ансамбл превазилази себе из претходне сезоне. Треба апострофирати квалитет костима и сценографије, али и издвојити глумачку бравуру Горана Лекића, која је побрала симпатије свих који су имали прилике да уживају у овој представи.

Полицајци

Драмски студио младих, градског позоришта из Бечеја, представом „Полицајци“ (према Мрожековом тексту, а у адаптацији и режији Игора Павловића), представио се у духу оних несвакидашњих остварења, за које се не може са сигурношћу тврдити да ли припадају корпусу аматерских или професионалних представа. У прилог томе говори педантна, строга, промишљена и до најмањег детаља постављена режија, која чак на моменте баца сенку на Мрожеково дело и тему његовог текста, али и на саму игру дисциплинованих глумаца, због чије енергије, опет, нисмо сигурни да ли су пред нама глумци аматери, или студенти завршних година студија глуме.

Каролина Нојбер

Као бисер позоришног аматеризма овог дела Србије, а међу погледаним представама, свакако се истиче енергични ансамбл позоришта „Castellum“ из Костолца, предвођен госпођицом Наташом Роквић. У овој фестивалској и позоришној сезони, свакако ће се пуно говорити о њиховој представи „Каролина Нојбер“, насталој према тексту Небојше Ромчевића, у препознатљивом редитељском рукопису Фуада Табучића. Овај феноменалан комад био је, верујемо, велики изазов за костолачке глумце, а решеност да изазов и савладају – резултирао је безмало двочасовном узбудљивом представом о реформаторки немачког позоришта, из оног доба када се оно опредељивало за опстанак или одустајање, као што је, уосталом, то и данас случај. У сведеном сценском простору, уз игру, доминирају брижљиво скројени и педантно промишљани костими.

Бог

Није лако одлучити се да, након више узаступних успешних сезона и представа које су за два или три места иза себе остављале конкуренцију на смотрама и фестивалима, донесете, дакле, одлуку да вам је потребна пауза и да је време напунити батерије, а не препустити ствар случају. То је пример ансамбла из Црвенке, који је, према сопственом признању, имао жељу да настави контунуитет успешних представа, али да, у овом конкретном случају, ужива у сваком сегменту рада на њој. Тако је дошло до рада на представи „Бог“ према тексту Вудија Алена, а у режији Петра Јовановића. Неприкосновени сценски двојац (Зоран Радуловић – Цвијета Јовановић Мучалица) дају додатни шарм овој сигурно лепршавој представи, која покреће многе, само не ниске и незанимљиве теме. Онако како се то од оваквог ансамбла и очекује, „Бог“ (премда аутор инсистира да је мртав!), подиже из учмалости и незаинтересованости и оне најтврдокорније заговорнике тзв. „озбиљног“ театра.

Уз све наведено, мишљења смо да са овог места, а након прве Смотре, има смисла и простора упутути молбу управи ЦЗК „Масука“, будућем организационом одбору Смотре и програмском савету, да убудуће, након конципирања Правилника Смотре, осим што ће бити награђивана најбоља представа, међу награђенима буду и глумци, редитељи, али и костимографи и сценографи аматерских позоришта.

Једногласном одлуком жирија у овом саставу, најбољом представом овогодишње, Прве смотре позоришног аматеризма „Витомир Вита Стефановић“, проглашавамо представу „Огњиште“, у извођењу ансамбла драмског студија „Луча“ КУД-а „Крушчић“ из Крушчића, општина Кула. Уз све наведено у ранијем делу Образложења, треба инсистирати на томе да се помене и сам друштвено-политички тренутак, у коме ова представа отпочиње свој фестивалски живот. Не мање важна, јесте чињеница да „Огњиште“, аутора Жарка Команина, у овом извођењу окупља глумце које, чини се, лично дотиче тема комада, а то резултира представом која производи оно, због чега, и иначе, одлазимо у позориште: катарзу!

У Великој Плани,
1. марта, 2020. године

Фото:ЦЗК Масука

Stalna veza (link) ka ovom članku: http://palankadanas.com/predstva-ognjiste-pobednik-prvog-festivala-vitomir-vita-stefanovic-u-velikoj-plani/