Један од верника поставио је питање на порталу “Светосавље” – шта значи кад нам у сан дође светац, а отац Душан дао је одговор на то питање.
Поштовани оче, интересује ме шта значи сањати свеце. Често ми се светац појави у сну. Сањала сам светог Василија Острошког. У сну су његове мошти износили из цркве. Много сам плакала и имала сам чудан осјећај. Сањала сам и свету Петку неколико пута, а једанпут Богородицу Ђеву.
Драга сестро, немој се љутити што ћу се у одговору на твоје питање послужити одговором једној сестри, која је пре отприлике две године имала исте снове, чак је сањала готово исте личности. Сањала је једног свеца са штапом, кога је препознала као светог Николаја Чудотворца, а ти си у сну видела мошти светог Василија Чудотворца. Обе сте сањале свету Петку и Пресвету Богородицу.
Kако и у њеном, тако и у твом писму, уствари нема питања, на које бих требао да ти одговорим. Ти једноставно констатујеш ствари и појаве, које ти се догађају за време сна. Једино питаш: „Шта значи сањати Светце? “ Шта би то, према неком сановнику, требало да значи? И ти си сасвим сигурна да су то свети, јер видиш и мошти светог Василија Острошког, како их износе из цркве. Јављала ти се чак и Пресвета Богородица (или је то била света Петка? ) .
А да ли си некад помислила да то може бити превара, јер по учењу Светог писма, духови зла могу узети на себе обличје светлог анђела или праведног човека, како то говори и свети апостол Павле: „И никакво чудо; јер се сам сатана претвара у анђела светлости“ (2. Kор. 11, 14) . Многи људи сањају и неразумно верују тим сновима, као да су Божији знаци општења с нама. Јеванђелска је истина, да постоје пророчки снови, који јесу од Бога. Имамо за то примере и у Старом завету: јављање Анђела Божијег пророку Данилу, праоцу Јакову (унуку Авраамовом) , Агари у пустињи, пророку Јони и друга позната јављања.
Ипак снови немају претежни значај за старозаветно откривење. Ниједан велики пророк не позива се на њих, а на једном месту (5. Мојсијева 13, 1–5) изричито се упозорава на опасност, да снови могу погрешно да се схвате као откривење и да могу навести на богоотпадништво. У Новом завету Анђео се јавља Јосифу најпре у Витлејему, а потом у Египту, ради заштите Исуса и Пресвете Богородице.
Читамо и о јављању апостолима Петру и Павлу. Међутим и ту апостоли саветују опрезност да се не верује у снове (слично, дакле, и ове сањалице скрнаве тијело и презиру Господство (Божије) а на славе хуле Јуда 8) и упозорају на лажне учитеље, који се управо позивају на снове. Отуда нико од новозаветних писаца не покушава да на сновима заснује неку важнију поруку. У Житијама светих имамо много примера, када су се анђели и свети јављали такође светим Божијим људима и упозоравали их на опште или појединачне невоље и опасности.
Али, то је било промислитељски, са нарочитим планом Божијим, од користи за цео народ. Ти, драга сестро, не написа ништа о порукама, које ови свети (па и Пресвета Богородица) пренеше теби у сну, да би их ти пренела својим ближњима и свима нама. Само пишеш да си плакала при виђењу моштију светог Василија Острошког и да си у сну имала чудан осећај.
Угодници Божији се не јављају без преке потребе или обавештавања о некој невољи. Зато, молим те, буди веома обазрива према тим сновима, да се, не дај Боже, не би погордила и помислила како, ето, свети Божији угодници опште с тобом у сновима. Свети оци нас уче да будемо веома опрезни са сновима, јер се чешће у њима јавља ђаво, прерушен у Анђела, светитеља, Пресвету Богородицу, чак и у самога Господа Христа, како би нас завео на криви пут.
Зато нас духовно искуснији саветују, да не верујемо таквим виђењима, смирено се кротећи, да нисмо достојни јављања Божијег, чиме ћемо посрамити варалицу од искона. Оно што је Божије ће се свакако и догодити, а ако је демонска обмана, сачуваћемо себе од лакомислене наивности. Сан је лажа, а Бог је Истина!