Православци и католици би од наредне године истог дана могли празновати Васкрс уколико заживи заједничка идеја васељенског патријарха Вартоломеја и папе Фрање!
– Одвојено прослављање Васкрса код православаца и католика је скандал – изјавио је патријарх.
Недуго потом папа је дао своје мишљење:
– Како би било дивно када би годишњица Првог васељенског сабора постала почетак сталног заједничког Ускрса. Тај празник припада Христу, а не нашим људским календарима.
Сајт Прототема, који се бавио овом темом, подсећа да се жеља за заједничким обележавањем Васкрса повезује и с јубилејом значајним за хришћанство – обележавањем 1.700 година од Првог васељенског сабора. Том приликом ће се патријарх Вартоломеј и папа Фрања састати у граду Никеји у Витинији, симболично на истом месту где је одржан сабор 325. године.
Занимљиво је да догодине обележавање Васкрса пада истог дана за припаднике обе цркве, па се сматра да је то идеална прилика да идеја заживи у пракси.
Иначе, Васкрс је хришћански празник који пада у ред покретних и не прославља се увек на исти датум. Католичка црква датум Ускрса рачуна у односу на пролећну равнодневицу и први пун месец после ње, док православна црква овоме додаје и то да Васкрс не може бити пре јеврејске Пасхе. Ипак, може се поклопити, па су, рецимо, православци и католици 2014. и 2017. године обележавали празник истог дана, као што ће и 2025. године, кад ће обе цркве славити 20. априла.
У недавном саопштењу патријарх Вартоломеј је навео и да се једногласно изражава жеља да „заједничко прослављање Васкрса следеће године не буде само срећна случајност, већ и почетак успостављања заједничког датума за прослављање сваке године у складу с православљем“.
Верски аналитичар Драшко Ђеновић сматра да би као хришћани требало да заједно обележавамо Ускрс.
– Исто мислим и за Божић. Не улазим у то каква би могла бити крајња одлука, нити да ли би се то одређивало по јулијанском или грегоријанском календару, с обзиром на то да знамо да Исус сигурно није рођен ни 25. децембра ни 7. јануара, као што знамо и да није рођен нулте године, него неколико година раније, односно пре нове ере. Мислим да је обележавање истог датума важно јер прослављамо истог Господа, Исус је васкрсао једном, а не два пута. Велико је питање да ли ће помесне православне цркву ту идеју прихватити, остаје да видимо.
Жељко Ињац: Не верујем да ће СПЦ пристати на то
Жељко Ињац, верски аналитичар, не верује да ће СПЦ пристати на усаглашавање празновања Васкрса, поготово по традицији западних хришћана, не обазирући се на датум јеврејске Пасхе.
– Као што је део православаца пристао на нови календар, тако очекујем да ће део помесних православних цркава пристати на ово усаглашавање празновања Васкрса истог дана. Следеће године се свакако поклапа празновање Васкрса и код православних и код римокатолика. То случајно поклапање датума ће се искористити у идеолошке сврхе, које гура Фанар. Но, видећемо како ће реаговати и остале православне цркве. Фанар се прилично упетљао у свом покушају да се наметне као источни Ватикан, што многе помесне православне цркве не одобравају.
С друге стране, теолог Милош Стојковић се са овом идејом не слаже.
– Тачно је да треба тежити јединству и томе да заједно славимо све празнике, не само Васкрс, али да би се то десило, римокатолици, који су направили раскол 1054. године, извршили поделу на католички запад и православни исток, и тиме прекршили јединство цркве, морају се вратити изворним канонима и правилима којих се Православна црква никад није одрекла. Тек кад се то деси, можемо разговарати о заједничким датумима – истиче Стојковић, додајући:
– Треба сачекати и званичан став црквених јерарха о овом питању и сходно томе се владати, али уверен сам да православни епископи неће по сваку цену ступити тако лако у заједничке прославе.