Godinama je zaostavština nacističke propagandne filmske autorke Leni Rifenštal bila neistražena. Sada su naučnici iz Nemačke i Sudana prvi put zajedno, u dvogodišnjem projektu, proučavali njeno nasleđe.
Istraživanje je obuhvatilo oko 10.000 fotografija i filmova koje je Rifenštalova (1902-2003) snimila o domorodačkom narodu Nubijci na jugu Sudana. Rezultati će biti predstavljeni tokom vikenda na simpozijumu u Berlinu.
Fotografije i filmovi moraju se posmatrati u kolonijalnom i rasističkom kontekstu, kako su učesnici projekta naveli na konferenciji za novinare.
Ljudi koji su fotografisani nisu znali šta će Rifenštalova uraditi s materijalom, rekao je sudanski naučnik Guma Kunda Komej iz Saveta Pan Nuba.
Smatrali su je „čudnom bakom“ i nisu bili svesni kontroverzi koje su je pratile, čak su gajili izvesno poštovanje prema autorki.
Fotografije su objavljene u dva albuma koja su obišla svet.
„Kada su saznali šta se zaista dešavalo, ljudi su se osećali iskorišćeno. Smatraju da su oni vlasnici tih fotografija i traže nadoknadu“, rekao je Komej.
Nubijci obuhvataju 50 različitih etničkih grupa, podeljenih u 10 jezičkih grupa. Poznate slike, snimljene tokom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka, prikazuju Nubijce sa tradicionalno oslikanim licima i oružjem koje su koristili u borbi.
Uprkos kritikama, Komej je istakao da su ti dokumenti velika dragocenost za sadašnje generacije Nubijaca. Oni im omogućavaju da se povežu sa svojom istorijom, vide kako su njihovi preci zaista živeli i osećaju se ponosno kao Nubijci.
Na mestima gde su snimljene slike, naučnici su susreli ljude koji se još sećaju Rifenštalove.
Sedamsto kutija iz zaostavštine autorke predato je 2018. kao poklon Fondaciji pruskog kulturnog nasleđa. Arhivu su podelili Državna biblioteka u Berlinu, Biblioteka umetnosti, Etnološki muzej i Fondacija nemačke kinemateke (SDK).
Sadrže fotografske i filmske materijale, rukopise, pisma, dnevne kalendare, spise i dokumente, kao i isečke iz štampe i knjige.
Rediteljka je snimala filmove za Adolfa Hitlera i postala poznata po nacističkim propagandnim filmovima kao što je Trijumf volje, ali se uvek predstavljala kao apolitična.